Historia marki: Bowers & Wilkins

Produkty marki Bowers & Wilkins trafiają do domów jak i wielkich studiów nagraniowych takich jak Skywalker Sound czy Abbey  Road. Poznajmy historię marki znanej na całym świecie.

Od zaplecza po spadek

W 1965 roku John Bowers (1923–1987) zaczyna swoją przygodę z głośnikami. Na zapleczu sklepu elektrycznego, prowadzonego z przyjacielem – Royem Wilkinsem rozpoczyna składanie systemów głośnikowych na potrzeby lokalnych klientów. Rok później Bowers wraz z przyjacielem Peterem Haywardem zakłada firmę produkcyjną firmę B&W Electronics Ltd w Worthing, na południowym wybrzeżu Anglii. Firma startuje dzięki spadkowi, który Bowers otrzymał od klientki o nazwisku Knight, kobieta była pod wielkim wrażeniem głośników skonstruowanych przez Bowersa, że pozostawiła mu w spadku 10,000 funtów na dalszy rozwój działalności gospodarczej.

Pierwsze produkty

W 1967 roku na rynek trafia pierwszy głośnik, model P1, a zaledwie rok później do sprzedaży wprowadzone zostają pierwsze domowe monitory dźwięku – modele DM1 i DM3.

Nowatorska konstrukcja

Kolumny DM70 odniosły ogromy sukces po premierze w 1970 roku. Dźwięk wydobywający się z tego 11 modułowego, elektrostatycznego średnio-wysokotonowego głośnika, zdaniem nie tylko inżynierów B&W, ale także krytyków, był prawdziwym objawieniem w świecie audio. Natomiast nowatorska obudowa DM70 wpłynęła na kształt konstruowanych od tego momentu głośników na całym świecie.

Żółta ochra Kevlarowego® stożka

Rok 1974 upłynął pod znakiem Kevlaru. Po odkryciu, iż tworzywo wykorzystywane do produkcji kamizelek kuloodpornych, może zatrzymać niepożądane fale stojące tak efektywnie, jak zatrzymuje wystrzelone kule, zaczęto wykorzystywać go do budowy stożka głośnika. Wkrótce żółta ochra Kevlarowego® stożka głośnika średniotonowego staje się znakiem firmowym, naturalnego dźwięku głośników Bowers & Wilkins.

Kenneth Grange i pingwin w ciąży

W 1975 do zespołu B&W dołącza Kenneth Grange, współzałożyciel studia projektowego Pentagram i jeden z najbardziej utalentowanych brytyjskich projektantów. Rozpoczyna pracę nad obudową głośnika. Rok później zaprojektowany przez niego model DM6 (z premierowym żółtym Kevlarowym ® stożekiem głośnika) został pieszczotliwie nazywany „pingwinem w ciąży”.

 

„Tweeter on Top”

Kolumny DM7 z rewolucyjnym „uwolnieniem” głośnika wysokotonowego mają swoją premierę w 1977. Dzięki oddzieleniu głośnika wysokotonowego od głównej obudowy głośnika, wysokie brzmienia zostały uwolnione, a wytwarzany dźwięk stał się żywy i detaliczny.

Z fabryki do studia nagraniowego

Sukcesem okazuje się referencyjna seria 801 powstała w 1979 roku, która dzięki umieszczeniu poszczególnych głośników w specjalnych, oddzielnych komorach, zapewnia dźwięk z niespotykanym do tej pory poziomem realizmu. Wkrótce zostaje ona zainstalowana w prawie wszystkich słynnych studiach nagraniowych na świecie, takich jak EMI Abbey Road, Decca, czy Deutsche Grammophon.

„University of Sound”

Sukces finansowy jaki zapewniła seria 801 pozwolił firmie na stworzenie w 1981 roku światowej sławy ośrodka badawczego w Steyning, w West Sussex. Na „University of Sound”, bo takim mianem określali go dziennikarze, składa się zespół specjalistów z zakresu akustyki i elektroniki.

Kolumny z „kręgosłupem”

W 1986 roku Bowers & Wilkins postanawia przyjrzeć się konstrukcji głośnika. To wtedy rodzi się pomysł zastosowania „kręgosłupa” i powstaje projekt ożebrowania Matrix – systemu usztywniania oraz wzmocnienia obudowy. Jak się okazało, ulepszenie zdecydowanie wpłynęło na bas głośnika.

B&W w Abbey Road Studios

Kolejne studio nagraniowe rozpoczyna współpracę z B&W. W 1988 roku słynne Abbey Road Studios instaluje głośniki Matrix 801. Współpraca między Bowers & Wilkins a Abbey Road trwa do dziś, a model Bowers & Wilkins 800D, jest obecnie referencyjnym monitorem  w studio Abbey Road.

Morten Warren i Emphasis

W 1989 Bowers & Wilkins zaprasza do współpracy Mortena Warrena, który jest założycielem jednej z najlepszych agencji wzornictwa w Wielkiej Brytanii. To właśnie on stoi za wzornictwem czołowych, współczesnych modeli produktów B&W. Pierwszym zaprojektowanym przez niego głośnikiem jest model Emphasis z 1991 roku. Kontynuując koncepcję domowych monitorów dźwięku rozpoczętą w 1968 roku, Bowers & Wilkins w 1991 roku tworzy serię 600.

Silver Signature

Rok 1991, 25 urodziny Bowers & Wilkins, a także rok wielkich innowacji. Srebro okazuje się być lepszym przewodnikiem elektrycznym niż miedź, staje się wiec idealnym metalem do produkcji przewodów głośnikowych oraz okablowania.

Przełomowy Nautilus

Po 5 latach prac i badań w 1993 roku swoją premierę mają kolumny Nautilus. W tym modelu standardowa konstrukcja obudowy głośników została zastąpiona przez krzywizny, dzięki czemu zniknęły prawie wszystkie zakłócenia dźwięku wynikające z użycia konwencjonalnej obudowy. Kolejny sukces, szerokie uznanie kupujących i krytyków oraz opinia „prawdopodobnie najlepszego głośnika który można kupić”. Trochę czasu zajęło wprowadzenie technologii Nautilus do wszystkich sprzedawanych głośników. Ewolucje rozpoczęła seria 800 Nautilus z premierą w 1998 roku.

Inspirowane naturą

35 urodziny firmy zaowocowały wprowadzeniem w 2001 roku ekskluzywnej lini kolumn Signature 800, która zachwyciła ulepszoną konstrukcją obudowy oraz pięknym połyskującym wykończeniem „Tygrysiego Oka”. Dla B&W wielokrotnie inspiracją okazywała się natura, to samo miało miejsce w 2004 roku, podczas premiery owalnej obudowy subwoofera PV1, zainspirowanego bańką.

Diamenty najlepszym przyjacielem…audiofila

Diamond Domes, czyli diamentowe kopułki stały się tematem 2005 roku. Próby ze stworzoną przez B&W syntetyczną diamentową kopułką, ukazały wspaniałe możliwości tego materiału. W rezultacie powstał najwspanialszy głośnik wysokotonowy jaki świat miał okazję kiedykolwiek usłyszeć. W 2006 roku Bowers & Wilkins obchodziło 40 lecie istnienia firmy, aby to uczcić stworzono Signature Diamond. Kenneth Grange powrócił do B&W, aby zaprojektować tą limitowną edycję z diamentowymi kopułkami.

Era iPoda

Zainspirowani rosnącą potęgą iPoda w dziedzinie słuchania muzyki, B&W chcąc umożliwić słuchanie muzyki w domu bez potrzeby włączania komputera, postanowiło w 2007 roku wprowadzić do sprzedaży Zeppelin – stację dokującą/głośnik. Cztery lata później na rynku pojawia się jego następca, model Zeppelin Air. Dzięki technologii AirPlay zapewnia on bezprzewodowe połączenie z iPodem. Siostrzany produkt głośnika Zeppelin zostaje zaprezentowany w 2013 roku, jest nim bezprzedowowy model Z2.

Society of Sound

Rok później, w 2008 roku, Bowers & Wilkins stworzyło społeczność  Society of Sound.  Jest to internetowa platforma  dla  wszystkich  miłośników  muzyki, gdzie mogą się spotykać  i  wymienić . Częścią Society of Sound jest także B&W Music Club, miejsce w którym odkrywa się nową muzykę, nagraną w niezwykle wysokiej jakości i gotową do pobrania bez kompresji.

Kolejna generacja serii 800

Szósta odsłona serii 800 pojawiła się na rynku w 2010 roku – seria 800 Diamond. Diamentowe kopułki pojawiają się w każdym modelu, jednak to dopracowanie pozostałych elementów sprawiło, że seria stała się unikatowa.

Słuchawki B&W

W tym samym roku do sprzedaży trafiają także słuchawki nauszne P5 przeznaczone dla mobilnych użytkowników oraz głośnik komputerowy MM-1 z transmisją strumieniową USB z wbudowanym, wysokiej jakości DAC. W 2011 roku Bowers & Wilkins wprowadził do sprzedaży słuchawki douszne C5, natomiast rok później w Abbey Road Studios w Londynie odbywa się prezentacja słuchawek nausznych P3.

W 2013 roku na rynku pojawiają się słuchawki nauszne P7, rok później B&W przedstawia zmodernizowane wersje słuchawek P5 i C5 – model P5 Series 2 oraz model C5 Series 2.

Technologia Bluetooth

Pierwszy przenośny głośnik Bluetooth – model T7 trafia do sprzedaży w 2014 roku. Zaledwie rok później marka prezentuje swoje pierwsze przenośne słuchawki nauszne Bluetooth P5.

Zmiany w serii Diamond

2015 rok przyniósł nową serię 800 Diamond D3. Tym razem marka zrezygnowała z Kevlaru i postawiła na stożki Continuum, wykonane z materiału kompozytowego. Ponadto, wyprowadzona została membrana Aerofoil redukująca zniekształcenia oraz głowę Turbine wykonaną z aluminium.

50 lecie marki Bowers & Wilkins

2016 rok to 50 lecie marki Bowers & Wilkins. Z tej okazji stworzone zostały najbardziej luksusowe w historii marki słuchawki P9 Signature. Kolejnymi atrakcjami świętowania pół wieku istnienia marki są pamiątkowa książka ukazująca historię marki oraz wybór 50 najlepiej brzmiących albumów muzycznych na świecie (m.in.: „Kind of Blue” Milesa Davisa z 1959 r., czy „Psychic” Darkside’a z 2013 r.)

Jagoda

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s