Historia marki: Focal

Mówi się, że Focal osiągnął sukces dzięki dbałości o najmniejsze szczegóły, umiłowaniu do perfekcyjnej jakości dźwięku. Poznajmy historię francuskiej marki znanej na całym świecie.

Mały warsztat w Saint-Etienne 

Pierwsze projekty Focal powstały w 1979 roku w Paryżu, kiedy to inżynier, entuzjasta hi-fi, dziennikarz technologiczny Jacques Mahul z małego warsztatu w Saint-Etienne należącego do firmy swojego ojca stworzył Focal-JMlab.

Pierwszy głośnik

Oprócz produkcji przetworników, Jacques wypuścił także serię głośników pod nazwą JMlab. Jego pierwszy głośnik DB13 był głośnikiem regałowym, który poziomem głośności dorównywał znacznie większym głośnikom, szczególnie w zakresie częstotliwości basowych. Początkowo swój produkt sprzedawał jedynie znajomym, jednak DB13 okazał się sukcesem i wkrótce trafił na rynek. Do dziś Jacques Mahul pozostaje zaangażowany i jest  wiceprzewodniczącym Focal-JMLab.

Focal a JMlab

W latach 80tych rola obu marek została ustanowiona. Focal skupiło się na innowacjach i zaczęło produkować produkty specjalistyczne. Materiały użyte przy głośniku wysokotonowym zmieniono z włókien szklanych na nylon, co poskutkowało bardziej wyrównaną częstotliwością dźwięku i gładszymi, mniej przebijającymi sopranami. Natomiast JMlab z małych i średnich głośników przerzuciło się na modele iście high-endowe.

Muzyka w trasie

W 1989 roku Focal zaczęło produkować produkty do samochodu. 10 lat później samochód w pełni wyposażony w sprzęt marki wygrał światowy finał IASCA Car Audio w USA w kategorii ekspert.

Chrétien przyciąga klientów

W latach 90tych sprawy zaczęły nabierać tępa, kiedy do firmy dołączył Gérard Chrétien, miłośnik hi-fi i redaktor naczelny magazynu L’Audiophile (od 1977 roku). Poprzez dopasowanie produktów do potrzeb klienta, marka szybko stała się liderem na francuskim rynku głośników. Świadczy o tym wzrost obrotu handlowego firmy, z 9 milionów euro w 1992 roku do 26 milionów euro w 2000 roku. Dziś Chrétien jest dyrektorem zarządzającym i dyrektorem marketingu Focal-JMlab.

Eksport i nagrody

Lata 90te dla firmy to także początek eksportu głośników do Europy, Azji Południowej i Ameryki Północnej. Międzynarodową reputację marki wzmacniały liczne nagrody. Model JMlab Vega został wybrany „Głośnikiem Roku 1992” w Japonii, natomiast model Grande Utopia w 1996 roku był chwalony w międzynarodowej prasie.

Powrót do Saint-Etienne

W 2002 roku produkcje przeniesiono do Saint-Etienne, gdzie do dziś ma miejsce się około trzy czwarte produkcji. Ma to na celu wyposażenie każdego głośnika w przetwornik wyprodukowany we Francji.

Tworzenie muzyki

W tym samym roku powstał nowy oddział marki – Focal Professional. Rozpoczęła się produkcja specjalistycznych głośników przeznaczonych do studiów nagraniowych.

Focal-JMlab znowu razem

W 2003 roku dwie marki zostały połączone pod nazwą Focal-JMlab, oferując produkty dla domu. Dwa lata później, w 2005 roku nazwa została skrócona do „Focal”, dla wszystkich sektorów produktów.

Pineau & Le Porcher wnosi estetykę

2003 rok to także początek kolaboracji z paryską agencją projektową Pineau & Le Porcher. Połączenie jakości dźwięku z estetyką, pozwoliło na stworzenie produktów rozpoznawalnych dla marki Focal-JMlab. Dzięki bliskiej współpracy Focal i Pineau & Le Porcher powstały całkiem nowe projekty takie jak Profile i Electra (2005), Chorus (2006), Utopia (2008) oraz Dome (2009).

Naim Audio Limited dołącza do zespołu

W 2011 roku Focal-JMlab połączyło się z Naim Audio Limited, wiodącą brytyjską marką wysokiej klasy elektroniki, projektującą i produkującą głównie wzmacniacze. Nowa spółka Focal & Naim jest w posiadaniu i zarządza obiema markami, jednak każda z nich pozostaje niezależna w zakresie swoich produktów. W 2013 roku marki łączą swoją działalność poprzez obecność na wspólnym stanowisku podczas targów High End Show w Monachium.

Showroom w Saint-Étienne

W 2012 roku powstał showroom i nowe audytorium w siedzibie firmy w Saint-Étienne.

O krok dalej

2012 rok to także początek nowej gałęzi produktów. Focal produkuje pierwsze w swej historii słuchawki hi-fi – model Spirit One.

Jagoda

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s